Elektrolity w akumulatorze

Akumulator bezobsługowy charakteryzuje się niemalejącym poziomem elektrolitu, co sprawia, że nie ma potrzeby uzupełniania go wodą destylowaną. W takich akumulatorach pierwiastek, który występuje w tradycyjnych wersjach, czyli antymon, zostaje zastąpiony innym. Zastępuje go inny pierwiastek, którym może być wapń.

Ładownie akumulatora może przebiegać za pomocą alternatora lub prostownika. W czasie tego procesu, siarczan ołowiany zamienia się w dwutlenek ołowiu (na płycie dodatniej) oraz ołów (na płycie ujemnej). Kolejny etap to rozkład wody z elektrolitu na tlen oraz wodór.

W czasie rozkładu wody dochodzi do gazowania akumulatora. Nie wolno dopuścić do zbyt długiego ładowania, ponieważ może to uszkodzić płyty. Zbyt mocno ładowany akumulator doprowadza do wzrostu temperatury elektrolitu, co powoduje jego zbytnią utratę.

Elektrolit może być uzupełniany w tradycyjnych akumulatorach. Jednak w bezobsługowym akumulatorze takie działanie nie jest możliwe. Dlatego często przy ich produkcji stosowane są specjalne zabezpieczenia, które mają zapobiegać nadmiernemu spadkowi elektrolitu.

W przypadku niskiego poziomu elektrolitu w akumulatorze, możemy upatrywać takiego stanu rzeczy w mechanicznie uszkodzonym akumulatorze lub w problemach w instalacji elektrycznej pojazdu czy prostownika. Najczęściej problem dotyczy elektrycznych instalacji. Uszkodzony alternator doprowadza do zbytniego zużycia elektrolitu, co spowodowane jest ładowaniem za pomocą zbyt wysokiego napięcia.